Tag skitseblokken med på museum og giv dig selv en fordybet oplevelse

Besøgstallene på de populære kunstmuseer er i vækst. Det mærkes fx på Louisiana, hvor det er svært at hente en koncentreret oplevelse med mindre man er heldig, at ramme en tidlig aften, hvor antallet af gæster er begrænset og en del af de fremmødte indtager deres aftenmåltid i museumscafeen.

Når man, som jeg, har nydt privilegiet at besøge flere af de store kunstmuseer i Los Angeles, har man oplevet, at det faktisk lader sig gøre, at skabe museumsrammer og udstillinger, der årligt besøges af 10 millioner mennesker, men alligevel ikke opleves ‘crowded’ og forstyrret. Selvfølgelig er der folk, og tak og lov for det, men det er bestemt muligt at skaffe sig ro og tid sammen med et værk. Her gør størrelsen faktisk en gigantisk forskel, men størrelse koster kassen, og den har de danske kunstmuseer sjældent adgang til.

Når du har afsat tid i kalenderen til et museumsbesøg, kan jeg kun anbefale at du forlænger og fordyber oplevelsen ved at medbringe en lille skitsebog. Når du står foran et værk, der fanger din opmærksomhed, laver du en hurtig skitse og tager et par billeder med mobilen. Hjemme igen er det en vederkvægende proces, at arbejde videre ud fra skitsen. Ofte stimulerer fordybelsen lysten til at få mere viden om kunstneren og værket, yderligere.

Alt i alt ligger det lige for, gennem selvstudier, at udvikle fornemmelsen for kunst. Selvfølgelig er der et tidsaspekt. Vi har alle sammen travlt, men villet prioritering (og ingen hjemmeboende småbørn) åbner muligheder. Og hvis ungerne alligevel er der, så giv også dem en skitsebog og en blyant i hånden, så kan de forholde sig i ro i flere minutter og få del i glæderne ved fordybelsen af oplevelsen.

Los Angeles County Museum of Art, LACMA var der fornylig et værk, der særligt fangede min opmærksomhed. Det var 5 kvindehoveder skabt af Henri Matisse i årene 1910-1916. Det var først ved nærmere eftersyn, at det gik op for mig, at det er sammen kvinde, Jeanette , er i bogstavelig forstand har lagt hoved til alle kvindeansigterne.

Jeanette I - V på række, udstillet på LACMA

Jeanette I – V på række, udstillet på LACMA

LACMA skriver, at Matisse i arbejdet med Jeanette søgte efter essensen snarere end det figurative, naturalistiske udtryk. Ret fascinerende gennem busternes repræsentation at se, hvordan vi som mennesker har mange forskellige ansigter.

Det er  kraftfuldt, at se de 5 hoveder udstillet sammen – både fordi udviklingsforløbet i værkets skabelse hermed bliver tydeligt, fordi værket samlet udtrykker en righoldighed og variation og fordi samlingen  tilføjer en tidsdimension, eller måske nærmere en uendelighedsdimension, som den enkelte skulptur ikke kan give.

Jeanette I fra min skitsebog

Jeanette I fra min skitsebog

Min google-udforskning af stof om Jeanette I-V har bragt mig til bogen om og med titlen “Henri Matisse” udgivet på University Press Berkeley and Los Angeles, 1966. Heri kan man læse  om Jeanette I-V (i min omskrivning til dansk) …at de fem hoveder repræsenterer fremadskridende stadier i en signifikant deformation, hvor Jeanette I er ‘realitisk’, i version sker en generel opblødning af ansigtets træk (øjenbryn, øjenlåg, hår). Jeannette III er markant stiliseret. Håret er brudt om til ‘knolde, øjnene er forstørret, kindbenene løftet op, næsen dominerende. I figur IV og V er processen drevet videre. Håret er reduceret til en ‘hanekam’, øjnene endnu mere forstørret. Alle flader er simplificeret. Gennem en proces, der forenkler og ekstraherer figuren forstærkes udtrykket.